ŠKOLÁCI 24/25

CITOHRANÍ

Milí rodiče, zveme vás, děti, babičky, kamarády a sousedy na zahájení školního roku v Citadele. 

Akce CITOHRANÍ se uskuteční v pátek 30. srpna od 15:00 a těšit se můžete na pasování prvňáčků, vystoupení dětí, hudební produkci, malování na obličej, skákací hrad, mobilní planetárium, fotobudku a mnoho dalšího doprovodného programu. 

Zajištěno je skvělé jídlo i pití, tak věříme, že se potkáme a budeme mít možnost si společně užít poslední hodiny prázdnin.

Prosíme, abyste své vozy neparkovali v ulici Ke Kněžihorce, kde je zákaz zastavení. Předejdeme tak vysvětlování s PČR.

Krásný zbytek léta!

CO POŘÍDIT PRVŇÁČKŮM

Batoh - děti nenosí nic těžkého, vše si mohou nechávat ve škole. Do batohu by se měl vejít dokument vel. A4, lahev, sváča a penál.

Penál - od nás děti dostanou pastelky, tužku a pero, zbytek necháváme na Vás :)

Obuv na přezutí - co má dítě rádo (pantofle, capáčky, bačkůrky, sandálky, nebo taky nic). Děti se často obouvají a zouvají, na to, prosím, myslete při volbě botek do školy.

Sportovní botky na ven / do tělocvičny - můžou to být ty samé, pokud budou špinavé, dáme Vám je domů opláchnout.

Sáček na tělák se sportovním oblečením

DĚTI PLATÍ ČÁSTKU 1500,-/pololetí DO TŘÍDNÍHO FONDU. Z tohoto fondu mají hrazeno vše ostatní, kompletní výtvarné potřeby, materiál na projekty, jednorázové potřeby a pomůcky do výuky, sešity, pastelky, pero, tužky, ale také autobusovou dopravu, vstupné apod. Nic dalšího tedy kupovat nemusíte, zakoupíme Vašim dětem vše, co budou potřebovat.

JAKÝ BUDE PRVNÍ TÝDEN VE ŠKOLE?

Dne 2. 9. se od 7:30 mohou děti scházet ve svých třídách, od 8:00 do 8:45 proběhne přivítání dětí a první zahajovací program. Pak děti odchází domů.

Od druhého dne je vyučování ve všech třídách v délce dle platného rozvrhu hodin, pak děti odchází na oběd. Od 3. 9. také funguje ranní i odpolední družina, provoz je tedy zajištěn od 7:00 do 17:00. Od tohoto dne je také možné přihlásit děti ke stravování. Na první týden si děti nemusí do školy nosit oblečení na tělesnou výchovu, bude probíhat týdenní adaptační kurz pro žáky celé školy. Stačit bude batůžek, pití, případně svačina.

Kroužky probíhají od 9. 9. Informace o kroužcích naleznete v sekci Kroužky a kurzy.

POZOR NA DOPRAVU!

Dovolujeme si upozornit Vás na důležité opatření, které nás všechny od druhého září po dobu deseti týdnů čeká. Víte, že současná dopravní situace před naší školou (ulice Ke Kněžihorce) není dobrá a snažíme se ji aktivně řešit. Ve spolupráci s obcí řešíme chodníky, budeme dofinancovávat výstavbu osvětleného přechodu. Obec zafinancovala nové dopravní značení, v místě již jsou značky "Pozor děti" a "Zákaz zastavení", který platí po obou stranách ulice a stále lépe se jej daří dodržovat. Stav komunikace je ale tristní a mmj. neumožňuje namalování horizontálního značení, které je ale velmi důležité. 

Krajská správa komunikací se rozhodla celou tuto silnici od křižovatky se státovkou (I/9) až k odbočce na Neratovice zrekonstruovat. Silnice bude rekonstruována důkladně, a to vč. odvodnění apod. Pro nás to ale bude znamenat dopravní omezení, které  se dotkne každodenního provozu.

Po jednání, na kterém se se zástupci stavební firmy řešila dostupnost jednotlivých nemovitostí, se podařilo najít řešení i pro naši školu. V celé délce ulice ve zmíněném úseku je zcela zakázán vjezd mimo stavbu, nejblíže se tedy ke škole dostanete z ulice Byškovická a následně Spojovací. V celé této zóně ale bude z důvodu nutnosti průjezdu velkých nákladních automobilů, vozidel IZS a dopravní obsluhy nemovitostí zakázáno stání. Vypadalo to, že bude možné děti pouze vyložit z auta a hned odjet. Situace školkových dětí, dětí s postižením a malých prvňáčků byla velmi obtížně řešitelná. Tím by ale bylo znemožněno adaptační období a upřímně si takovou praxi vůbec nedovedu představit. S velkým poděkováním obci Kojetice se podařilo najít řešení. Obec nám pro tyto měsíce nabídla k parkování pozemek v ulici Spojovací, kde bude parkoviště pro ZŠ a MŠ Citadela, a který bude využitelný pro všechny rodiče našich dětí a žáků. Odsud je to pak kousek pěšky, stavbou se bude procházet přes vyhrazený koridor a lávku, kterou budou moci bezpečně využít i děti bez doprovodu rodičů. Po tmavě modré šipce se dostanete autem k parkování, dále pak pěšky ke škole. 

Plánek parkování pro toto období i konkrétní podobu uzavírky naleznete zde. Věřím, že bude pro všechny tato varianta přijatelná a že se nám podaří společně zvládnout první měsíce nového školního roku. Neváhejte se na nás obracet s jakýmikoliv dotazy, ať nás čeká co nejplynulejší září :). Hezké léto!

ORGANIZACE ŠKOLNÍHO ROKU 24/25


Ředitelské volno je vyhlášeno na dny čtvrtek 31. října a pátek 1. listopadu 2024 z důvodu výstavby nové parkovací plochy v areálu školy. Další tři dny ředitelského volna mohou být vyhlášeny v případě potřeby.

ROZVRHY HODIN PRO ROK 2024/2025

OD KDY DO KDY JSOU HODINY? A CO PŘESTÁVKY?

Výuka ve všech třídách probíhá blokově, hodiny nejsou dlouhé 45 minut, ale tak, jak třída pro svou práci potřebuje. Ani přestávky tedy nemají svůj pevný čas, jsou různě dlouhé. Od devíti hodin je pro děti připravena svačina, která je průběžná, žáci mohou jíst kdykoliv mají hlad nebo chuť. Pít mohou samozřejmě i mimo přestávky. Považujeme za samozřejmé, že na pití, toaletu ani další své potřeby se nemusí dotazovat ani o tom informovat.

A kdy tedy končíme? Pokud má den:

Proč mají prvňáčci ve středu do 12:35? Je to zvýšeným normativem na anglický jazyk, který mají v první třídě tři bloky týdně.

CO JE SKRYTO POD NÁZVY "PŘEDMĚTŮ"?

Jazyk a komunikace - zahrnuje klasicky gramatiku, pravopis a seznamování se s kouzly i záludnostmi češtiny, patří sem ale také volné psaní, slohová výchova, literární seminář, seznamování s historií, autory a souvislostmi v konkrétním tématu měsíce. Děti využívají ke své práci různé materiály, tvoří si vlastní přehledy učiva, procvičují v pracovních sešitech. Využívají knížky, výpočetní techniku a interaktivní materiály. Nedílnou součástí předmětu je diskuse, prezentační dovednosti, obhajování vlastního názoru a učení se přijímání postojů ostatních dětí. Důležité je pro nás kritické myšlení, schopnost vyhodnocovat získané informace, ale také si z nich vzít to důležité a zpracovat si téma vlastním způsobem. V předmětu Jazyk a komunikace "učíme děti se efektivně učit", hledat strategie k vlastní úspěšnosti, znát sebe a své možnosti. 

Jazyk a komunikace Aj - angličtina založená na mluvení a aktivním používání jazyka provází děti od první třídy. V tématu měsíce žáci diskutují, učí se novou slovní zásobu, snaží se porozumět a nebát se aktivně reagovat. V lekcích anglického jazyka na děti mluvíme výhradně anglicky - a nemusíte mít obavy, velmi rychle se přizpůsobí a začnou samy v jazyce odpovídat.

Svět čísel - do Světa čísel patří matematika vyučovaná Hejného metodou, ale hlavně založená na pochopení, osvojení si principů, ne pasivní využívání postupů. Děti se také od prvního setkávání s matematikou setkávají s logickými úlohami, zadáním s více možnými řešeními, jsou nucené zkoušet, diskutovat, přemýšlet. Nedílnou součástí světa čísel je výpočetní technika, žáci mají k dispozici notebooky i tablety a pokud potřebují, mohou je využívat kdykoliv uznají za vhodné.

Člověk a jeho svět - u menších dětí by tento kurz pokryl prvouku, u starších vlastivědu a přírodovědu, nicméně je mnohem komplexnější a staví na souvislostech a kontextu. Nestane se nám tak, že bychom ve vlastivědě brali přemyslovce, v přírodovědě jarní kvítí, tématem měsíce byl vesmír a češtinou nás provázel Karel Čapek. Do kurzů Člověk a jeho svět často prolínají témata, která hýbou světem (nebo naší republikou), bavíme se s dětmi o tom, co je zajímá, co slyšely ve zprávách nebo o tématech, o kterých víme, že není pro žáky snadné jim porozumět. Nebojíme se dotýkat všeho, co děti zajímá. 

Sportovní činnosti - pohyb, znalost vlastního těla, svých schopností, silných i slabých stránek, schopnost relaxace a nekonkureční prostředí. Chceme, aby měli žáci ke sportům v jakékoliv podobě pozitivní vztah, snažíme se jim nabízet různé druhy aktivit a pomáháme jim vše zvládnout. Pokud se ovšem dané aktivity účastnit z jakéhokoliv důvodu nechtějí, rozhodně na ně nevyvíjíme tlak.

Kreativní činnosti - kurzy kreativních činností se významně prolínají s ostatními hodinami. Vytváříme si obrazy k pochopení širších souvislostí, využíváme dramatizaci, rytmizaci, zpěv i vlastní práci se zvířaty nebo na zahradě k prohlubování vlastního kreativního potenciálu dětí. Snažíme se v dětech povzbudit a podpořit to, co je baví, v čem jsou skvělé nebo kde naopak potřebují podpořit. Protože výtvarně nadané dítě, žák s láskou k hudbě, talentem pro divadlo nebo výjimečnou schopností práce se zvířaty pro nás není o nic méně obdivuhodný, než nadaný matematik nebo výjimečný řečník. 

NĚKOLIKRÁT BYLO ZMÍNĚNO TÉMA MĚSÍCE, JAK TO FUNGUJE?

Každý kalendářní měsíc v Citošce má své téma. To prostupuje školou, školkou i volnočasovými aktivitami. Podnikáme výlety nabo projektové dny na toto téma, zároveň se v jeho duchu celý měsíc nese vyučování. Centra aktivit pak leží právě na tématu měsíce, od kterého se odvíjí badatelská činnost v jednotlivých centrech. Čekají nás témata měsíce jako: lidské tělo, vesmír, já a můj svět, sedm divů světa, cesta do středu Země, zvyky a tradice, Česko v dějinách apod.

ZAČÍT SPOLU V NAŠÍ ŠKOLE

Naše škola funguje plnohodnotně v programu Začít spolu (ZaS). Je třeba si uvědomit, že ZaS není jen o Centrech aktivit, jen o ranních kruzích nebo jen o prezentačních dovednostech. ZaS vnímáme a využíváme jako koncepční systém vzdělávání, který je celý zaměřený na dítě. Kde cílem není probrat látku, ale samotný proces vzdělávání.

Tři týdny se v naší škole děti učí v blocích (dle rozvrhů) na základě principů uvedených v tabulce níže. Všechny získané znalosti, dovednosti a zkušenosti na konci měsíce děti zúročí v týdenních Centrech aktivit. 

A co ta Centra aktivit?

Každý den z pěti pracovních si žák zvolí, ve kterém centru chce pracovat. Za úkol má během týdne projít všech pět center. V centrech mají děti postavené úkoly jak pro jednotlivce, tak pro celou skupinu. V jednom centru jsou obvykle tři až čtyři žáci.

Na konci dne se sejdeme v hodnotícím kruhu, kde si každá skupina připraví pro ostatní prezentaci toho, co dělala, jak to komu šlo, na čem se spolupracovalo skvěle, na čem hůř. Kdo chce, např. přečte výsledek své práce. Děti se učí hodnotit nejen sebe a své spolupracovníky, ale získávají také zpětnou vazbu od spolužáků, kterou se učí přijímat a adekvátně na ni reagovat. Je krásné sledovat, jak to funguje. Každý den tak slyšíte např. "chtěl bych ocenit Monču, jak krásnou básničku napsala, i když vím, že nemá básničky vůbec ráda. Mončo fakt se ti to povedlo." nebo třeba "Měla bych na zítra doporučení pro Toníka, aby si lépe rozvrhnul čas, protože si hrozně dlouho chystal věci a zadání a pak měl málo času na práci."

Ukázka zadání do Centra aktivit:

2.A - CENTRUM ČTENÍ

 ÚKOL PRO JEDNOTLIVCE 1.     Napiš krátkou báseň o vesmíru, která bude mít alespoň šest veršů (řádků). Tématem mohou být planety, hvězdy, černé díry, mimozemšťané nebo cestování vesmírem. Báseň napiš hezky na čistý papír A5, na konci týdne dáme všechny dohromady a vytvoříme sborník vesmírných básní.2.     Přečtěte si pohádku o Valentýně.  ÚKOL PRO SKUPNU Pluton se rozhodl, že ukáže Valentýně všechny planety. Vydejte se s nimi, vyberte si jako skupina jednu planetu a splňte společně Plutonův úkol. Až jej uděláte, planetu škrtněte, aby si ji zítra někdo nevybral znovu. ÚKOL PRO RYCHLÍKYPamatujete si, co je kaligram? Zkuste přepsat svou báseň do podoby kaligramu.

VALENTÝNA VE SLUNEČNÍ SOUSTAVĚ

Byla jednou malá hvězdička jménem Valentýna. Žila na samém konci vesmíru, kde se obíhala kolem svého vlastního slunce. Měla malé zářivé paprsky, které se třpytily jako diamanty. Jednoho dne se rozhodla, že už nemůže jen kroužit kolem Slunce. Chtěla poznat vesmír a objevovat nové světy. Tak se vydala na cestu. Doletěla až do naší sluneční soustavy. Na své pouti potkala malého mimozemšťana jménem Pluton. Byl to zelený tvoreček s třema očima a čtyřma nohama. Pluton jí ukázal svou planetku Pluto, která byla na samém okraji sluneční soustavy a byla plná ledových hor a prstenců.

Pluton se rozhodl, že ukáže Valentýně všechny planety. Nejblíže u Slunce je Merkur. Nakreslete a popište Merkur: Napište, co víte o této nejbližší planetě Slunce. Jaká je její povrchová teplota?

Druhou planetou je Venuše. Vytvořte velký venušský plakát: Zahrňte informace o jejím horkém povrchu a hustých mracích. 

Jedinou obyvatelnou planetou Sluneční soustavy je Země. Nakreslete mapu Země. Napište jména a umístění všech kontinentů na Zemi.

Čtvrtý od Slunce je Mars. Lidé si často představují, že na Marsu žijí Marťané. Vytvořte plakát a na něj příběh o setkání s Marťany na této červené planetě.

První z velkých planet je Jupiter. Na něm je Velká červená skvrna: Zjistěte, co je to Velká červená skvrna na Jupiteru. Napište krátký výzkumný článek.

Šestý od Slunce je obr Saturn. Saturnská cesta: Vytvořte myšlenkovou mapu o Saturnu a zaznamenejte do ní vše, co se vám podařilo o této planetě zjistit.

Velké tajemství se skrývá na sedmé planetě – Uranu. Uranové tajemství: Proč je Uran tak modrý? Prozkoumejte tuto záhadu, zjistěte na počítači co nejvíce informací a vytvořte plakát.

Na samém konci Sluneční soustavy je Neptun. Na něm se nachází Neptunské moře: Co víte o Neptunu? Nakreslete ho a do obrázku popište jeho atmosféru a ledové moře.

Když se Valentýna vrátila na svou oběžnou dráhu, byla šťastná. Měla spoustu příběhů a nových kamarádů. A od té doby už nebyla zapomenutá hvězdička, ale hvězda plná dobrodružství.